fredag 11 januari 2008

Bantning

Nu har jag fått nog av att växa längs med marken och kommer att göra något åt saken. Dels pg. av alla sjukdommar som man kan åka på när man väger mer än man bör, men också för att kunna visa mig på en beach någon gång i framtiden. Nu har jag funderat på det här tidigare men det har alltid slutat med fortsatt "trivsamt leverne".

Förra året vid den här tidpunkten så körde jag den där ämnesomsättningskuren från danska rikshospitalet som det diskuterats en del om i bantarkretsar och dietistkretsar. Det övervägande verkar ha varit negativt och enligt vissa, rent livsfarligt. Så gott som alla som uttalat sig har inte prövat kuren.
Själv gick jag ner 5 kg på de 13 dagarna så jag vet att den funkar tillfälligt. Det svåra är att bibehålla eller att fortsätta viktminskningen. Tror det gick 7-8 månader innan jag var tillbaka på ruta ett och när jag nu startar så väger jag ett kilo mer än då jag startade för ett år sen, men jag tror nog att jag hade gått upp mer än ett kilo i vilket fall som helst.

Bevisligen så stämmer inte det man skriver, om att det går bra att äta som vanligt efteråt utan att gå upp i vikt. Kilona smyger sig på igen.
Trots detta så tänker jag göra ett nytt försök och då inte återgå till samma dåliga kostvanor som innan. Det betyder inte att jag aldrig kommer att kunna vräka i mig något ohälsosamt och gott. Bara att jag gör det mindre ofta. Det var just det där med att ändra kosten för alltid som gjort att jag dragit mig för att banta. Vem fasen gilla groddar och sånt?

Ska ge en daglig recention om hur det går (eller i alla fall tills jag ger upp).
Efter programmet har jag skrivit ner de två första dagarna.

Här nedan kommer programmet som är kopierat från kolozzeum.com:


Danska rikshospitalets ämnesomsättningskur

Denna bantningskur kan man påbörja vilken veckodag som helst, men det rekommenderas att man börjar en söndag.

DAG 1 Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit Lunch: 2 hårdkokta ägg, spenat kokt i vatten, 1 tomat Middag: 1 stor biff (250 g), sallad med olja och citron

DAG 2 Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit Lunch: 10 skivor skinka, 3 dl yoghurt naturell Middag: 1 stor biff (250 g), sallad med olja och citron

DAG 3 Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg Lunch: 2 hårdkokta ägg, 1 skiva skinka, sallad Middag: Kokt broccoli, 1 tomat, 1 frukt

DAG 4 Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg Lunch: 1 liter juice, 3 dl naturell yoghurt Middag: 1 hårdkokt ägg, 1 riven morot, 1 liten keso naturell (250 g)

DAG 5 Frukost: 1 riven morot med citron Lunch: 1 stor bit kokt torsk med citron, 1 liten klick smör Middag: 1 stor biff (250 g), sallad med broccoli

DAG 6 Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg Lunch: 2 hårdkokta ägg, 1 riven morot Middag: ½ kyckling, sallad med olja och citron

DAG 7 Frukost: 1 kopp te utan socker Lunch: Ingenting Middag: 1 grillad lammkotlett, färsk frukt

DAG 8 Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg Lunch: 2 hårdkokta ägg, 1 skiva skinka, sallad Middag: Kokt broccoli, 1 tomat, 1 frukt

DAG 9 Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit Lunch: 10 skivor skinka, 3 dl yoghurt naturell Middag: 1 stor biff (250 g), sallad med olja och citron, 1 frukt

DAG 10 Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg Lunch: 2 hårdkokta ägg, 1 skiva skinka, sallad Middag: Kokt broccoli, 1 tomat, 1 frukt

DAG 11 Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg Lunch: 1 liter juice, 3 dl yoghurt naturell Middag: 1 hårdkokt ägg, 1 riven morot, 1 liten burk keso naturell (250 g)

DAG 12 Frukost: 1 riven morot med citron Lunch: 1 stor bit kokt torsk med citron, 1 liten klick smör Middag: 1 stor biff (250 g), sallad med broccoli

DAG 13 Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg Lunch: 2 hårdkokta ägg, 1 riven morot Middag: ½ kyckling, sallad med olja och citron

Denna bantningskur måste vara i 13 dagar och är därför hård men effektiv.
Dieten går ut på att ändra ämnesomsättningen, något som innebär att du efter den 13:e dagen kan äta normalt, utan att lägga på dig något under de kommande två åren.
Detta är inte en traditonell bantningskur, men en kur som ökar kroppens ämnesomsättning och förbränning. Den verkar därför även efter att dieten är avslutad. Om denna kur följs slaviskt kommer du att tappa allt överflödigt kroppsfett (5-20 kg). Kuren ska följas i 13 dagar, varken mer eller mindre. Och som tidigare nämnts, den skall följas slaviskt. Om du under kuren dricker 1 öl, 1 glas vin, tuggar ett tuggummi eller äter extra mat måste du avbryta kuren direkt. Effekten är då borta.Kuren kan därefter påbörjas igen efter 6 månader, ej tidigare.
Om du föjlt kuren till punkt och pricka i 13 dagar skall den inte upprepas förrän det gått minst ett år.
Är du hungrig eller sugen på något - Drick vatten, minst 2 liter per dag! Kaffet kan inte bytas mot te och du måste äta sockerbiten. Lycka till!

Lika bra att tillägga att jag inte tar något ansvar för att den här dieten är bra. Den kanske tom är farlig.............





Mitt eget resultat:

Dag 1. Startvikt: 79,6
Inga problem då jag och min fru samarbetar och har försett oss med kravmärkt oxfilé till middag. Mums. Somnar mätt och nöjd. Ska erkännas att jag fuskat med ett par koppar kaffe under dagen. Med mjölk i dessutom.
Min fru har modiferat programmet och tog dessutom en hård macka utan pålägg på morgonen och 1 dl ris till oxfilén.

Dag 2. Vikt: 78,6 En minskning med 1 kg sedan igår, å ändå åt jag mig mätt.
Inga större problem idag heller mer än att jag var rätt hungrig långt före lunchen. Jag som inte är någon större fan av yougort, tyckte den smakade riktigt gott rill skinkan. Middag med kravmärkt oxfilé igen. Mycket kryddor och otroligt gott.
Min fru har minskat med 0,8 kg sen igår och hon inkluderade en kavring med smör och ost på morgonen och 1 dl ris till oxfilén på kvällen.

Inga kommentarer: