tisdag 4 mars 2008

Visum

Har försökt komma i kontakt med Irans ambassad i två veckor nu. De svarar inte på mail och i telefonen är det upptaget precis hela den telefontid de hänvisat att man ska ringa på.
Dessutom kan man bara göra visumsärenden på fredagar. Detta skulle väl gå bra om man fick sitt visum på någon dag men dessvärre har de jag talat med, inkl. Iran air berättat att detta kommer att ta mellan två och tre veckor, om alla papper är i ordning, vill säga. Tiden är just problemet för jag kan inte undvara passet förens två veckor innan jag ska åka och vågar inte chansa på att det hinner komma tillbaka i tid.

Synd, det hade varit intressant att göra ett besök i Iran och man får väl även skylla på dålig framförhållning från min sida.

Som allternativ funderar jag på att åka till Syrien istället. De svarade direkt när jag ringde upp deras ambassad och tar max en vecka på sig att ordna visum. Syrian Air går dessutom samma dag jag vill åka. Måndag, då min fru just arbetat sin helg.
En nackdel är att Israel just gjort en raid på västbanken med förödande resultat.

Tillägg klockan 19.00: Nu hotar EU med sanktioner till Iran. Sådant här skapar inget annat än fientlighet. Dessutom väldigt provoserande mot Irans nation och deras folk. Detta gör tyvärr att det är hälsosammast för en annan att att välja ett annat land för semestern. Jag hoppas att jag hörde fel.

Måste skaffa en tröja där det står: Jag anser att alla länder själva ska bestämma vad som gäller innanför deras egna gränser.

Inga kommentarer: