torsdag 26 juni 2008

Prestige

Idag kom det en tjej från någon öststat, som inte kunde någon svenska eller engelska. Hon verkade vänta på någon och efter en stund hade hon fått telefonkontakt med en person som satt någonstans. Hon gav mig luren och någon som pratade svenska sa åt mig att släppa in henne.
Jaha, och vem är du, frågade jag men fick inget vettigt svar.
Efter en stund kommer en stor kraftig vältränad kille som är ett huvud längre än mig och möter tjejen. Han säger åt mig, på ett befallande sätt: Hon kommer med mig.
Jag tyckte det lät alldeles för befallande och påminde om rena maffiastilen. Typ: Håll klaffen annars slår jag till dig.
Därefter gick han bara förbi med tjejen i näven.
Jag sa: Så här funkar det inte, hon måste betala inträde.
Han nonchalerade det hela och knallade vidare.
Jag retade mig direkt, på stilen han använde vilket föranledde mig att tillkalla förstärkning. Detta resulterade sedan till att han fick gå och betala för tjejen i alla fall, med två väktare i släptåg.
Måste varit pinsamt för honom, när den tuffa attityden rasade sönder inför bruden han skulle imponera på. Dels för att jag vågade göra något, dels för att de två väktarna var kvinnliga och till sist för att han var så gniden för att han inte betalade för damen.

Inte konstigt att han tittade på mig samtidigt som han pekade med ett finger mitt i pannan. Typ: Ett skott i huvudet var vad jag kunde räkna med.

Allt hade med prestige att göra. Han kränkte mig genom att bestämma hur jag ska göra. Jag blev så förbannad av översittarstilen att jag engagerade mig på ett sätt som jag normalt sett inte gör. Hade han varit ödmjukare så hade jag inte brytt mig.

Så här efteråt så ångrar jag mig. Inte värt ett skott i pannan för något som inte berör min egen ekonomi. Hade jag struntat i allt så hade jag säkert glömt att han var stöddig, vid det här laget. Nu hänger det kvar en viss onödig oro, speciellt som ryssarna även torskade mot spanien.....

Inga kommentarer: