fredag 6 juni 2008

Nationaldag

Idag så såg jag kungen för första gången, vad jag minns i alla fall. Jag satt och käkade på lilla Hasselbacken när en polismotorcyckel indikerade att något är på gång. När krögaren slet ner en av de svenska flaggorna utanför restaurangen och sprang upp till vägen med sin fru och de flesta av personalen i släptåg, så var jag säker på att det var kungen som skulle komma.
En imponerande kortege (eller vad det heter, och stavas) med massor av hästar med soldater i flotta uniformer kom ridande, därefter en flott vagn med kungen och drottningen i. Just som han passerade krögaren så hälsade han med en handsträckning. Inte konstigt för han har stått på varenda kortege som varit utanför skansen i 28 år med sin stora fana. Dessutom har han naturligtvis fotografier på kungafamiljen på restaurangen.
Det var gränsfall att jag hann få i mig min mat innan lunchrasten tog slut.

Lilla Hasselbacken är en av de trevligaste restaurangerna i Stockholm. Den ger intryck av att vara en typisk sommarrestaurang, tack vare sitt enkla möblenemang och det vackra trähuset den är belägen i, men den är öppen året runt. Maten är perfekt och alla bilder på väggarna gör stället unikt.
Bara att rekommendera.

Inga kommentarer: