tisdag 25 januari 2011

Nu har man ätit ostron

När jag vaknade på morgonen så ångrade jag det vi bokat upp dagen innan. Speciellt det där med ostronen. För att trots allt skaffa lite mod så kollade jag en hel del om ostron på internet. Detta gav dock inte mersmak utan besannade istället vad jag redan befarade. Dvs. att det var något slemmigt som smakade som en kallsup. Dessutom varnades det att man kunde åka på virussjukdommar och hade man problem med levern, diabetes eller cancer så skulle man inte äta dem alls.
Störst risk för att åka på något var om de inte var ordentligt kokta och man skulle definitivt inte äta dem råa. Vi var alltså på väg att dra oss ur och som vanligt när sådana här tillfällen dyker upp så försökte jag få frugan att gå ner och säga att jag hastigt blev tvungen att göra något helt annat.
När klockan var två så gick vi i alla fall ner med tanken: Man kan ju inte säga något förens man prövat. Visserligen ingen bra teknik om man har ytterligare ett möte bokat senare på eftermiddagen men så fick det bli.

Väl på plats så samlas vi 12 personer och sätter oss runt ett bord med tallrikar, lite bröd och ett par skålar innehållande vitlökssås (eller om ska kalla det dressing) och något liknande som innehöll vanlig rödlök. Därefter kom ostrona, råa sådana, fram på stora fat. Vi hade dessförinnan försett oss med vitt vin, porter, stout eller som i mitt fall, en hell.
Vi började med att äta bröd som vi doppade i den där såsen innan vi tog var sitt ostron och en citronskiva. Konsistensen var det slemmigaste jag ätit men med lite pressad citron så var det ok. Smakade egentligen ingenting förutom saltvatten och citron och efter den första, när man vant sig vid konsistensen så gled de ner. 7 st. fick jag i mig medan frugan nöjde sig med tre, den tredje efter övertalning......
Det gick ner och sammankomsten var trevlig men vetefasen om det blir några fler.


Inga kommentarer: