tisdag 9 februari 2010

CD-ROM

CD-ROM

När jag försöker röja upp bland röran så hittar jag en karong full av gamla CD-skivor. Sådana där som man fick med datatidningarna för 10-15 år sen eller om de är ännu äldre.

Tror att jag sparat dem för att de innehöll något program eller spel-demo som var bra.
Bra då, vill säga.
Idag går många av programmen inte ens att installera och skulle de gå det så är det mest skräp.

När det gäller spelen är grafiken katastrofal även om själva spelet kan hålla bättre klass än dagens som kan vara rätt överarbetade. Faktum är att det finns ett par gamla spel som jag tyckte riktigt bra om men de funkar inte på dagens datorer (eller dagens operativsystem). Sen är ju nästan allt demon.
Många av spelen ligger på disketter och man känner sig rätt nostalgisk när man hittar spel som Wolfenstein, Doom, Sim-city och Civilisation. De första versionerna av dem.....
Irriterande att man inte ens har någon diskettstation numera.

När det gäller programmen är det samma sak. Det mesta shareware som fungerar i en månad och dålig grafik, om det överhuvudtaget går att installera dem . Fast även här så måste jag säga att funktionen är helt ok på en del av dem. Faktiskt så använder jag ett riktigt gammalt ritprogram fortfarande som var så litet (i mb sett) att det rymdes på en diskett. Inget obegripligt krångel utan perfekt att använda för mitt behov: Paintshop.


Inga kommentarer: