fredag 25 oktober 2013

Varning för samtal från microsoft technical department

Idag fick jag ett samtal, där en man talade på engelska med indisk brytning. Han sa sig vara från microsoft technical department och att en server i Californien hade upptäckt att min dator har skadlig programvara. 
Antog att han menade något virus, trojan eller maleware. 
-Vad heter det viruset eller den filen? undrade jag och hade i tankarna att själv kolla min dator.
Fick aldrig något svar på den frågan utan istället skulle han åtgärda det hela genom att gå in i min dator från servern.
Skummare än skumt. 
Jag frågade vad han hette och fick till svar ett otydligt förnamn och Watson efternamn.
Varför skulle jag lita på att han kom från Microsoft?
Han sa ett telefonnummer som han menade att jag kunde ringa:  0014157999595.
Han bad mig sätta på datorn och sen skriva i en internetadress som skulle ta mig till deras sida.
Det här går jag inte på sa jag och han gav upp med orden: Då kopplar jag bort din dator.
Gör det då, sa jag och la på.
Efter att ha kollat lite på nätet såg jag att det här gänget lyckats att lura åtskilliga personer så om ni får ett samtal från dem så skäll ut dem.

Inga kommentarer: